Fans står sammen til generalforsamling i AGF

Når selskabet bag AGF - Aarhus Elite A/S - senere i dag holder generalforsamling vil der for første gang være repræsentanter til stede for tilhængernes synspunkter. Det sker i skikkelse af Fan Trust Aarhus, der er en såkaldt supporters trust, som blev dannet i sommerferien oven på AGF's krise.

Siden har trust'en holdt stiftende generalforsamling og samlet tilhængerne bag ønsket om mere indflydelse i AGF. Første skridt tages, når repræsentanter fra Fan Trust Aarhus deltager på dagens generalforsamling. Bag sig har de aktier og dermed stemme- og taleret - nogen aktier er stillet til rådighed af medlemmer og sympatisører, mens andre er opkøbt af foreningen selv. I alt råder Fan Trust Aarhus over 11.550 aktier.

På generalforsamlingen vil Fan Trust Aarhus blandt andet forsøge at ændre en årelang tradition i Aarhus Elite for at holde generalforsamlingen i dagtimerne. For trust'en mener, at det udelukker den almindelige tilhænger og aktionær fra indflydelse.

- Generalforsamlingen ligger en fredag kl. 14. Det kan virke banalat, men set fra en almindelig fans synspunkt, så er det tidspunkt ikke særlig velvalgt. Det signalere, at man ikke er interesseret i et bredt udvalg af gæster, og dermed en åben og levende debat. Derfor vil vi på generalforsamlingen foreslå, at det tidspunkt flyttes til et mere publikumsvenligt tidspunkt. Måske et symbolsk forslag, men ikke desto mindre med en stor symbolik, siger formand for Fan Trust Aarhus, Mathias Rønn Waack-Möller.

Mere dialog
På generalforsamlingen vil Fan Trust Aarhus også præsentere sig yderligere overfor de deltagende aktionærer.
- Vi kommer med et ønske om en positiv og konstruktiv dialog, men også med et ønske om mere indflydelse til tilhængerne. Derfor vil vi på generalforsamlingen også forsøge at rejse en debat om det. Hvordan ser bestyrelsen på muligheden for mere fan-indflydelse? Hvad synes de andre aktionærer? Hvordan kan vi alle bidrage til, at Det Nye AGF ikke kuldsejler inden det er startet? De spørgsmål håber vi også, vi kan sætte på dagsorden, siger Mathias Rønn Waack-Möller, som hilser den nye ledelse i AGF velkommen.

- Det har - i det mindste uden for banen i Aarhus - været en god start, men der er mange steder man kan gøre det bedre. For eksempel var der et stort informationsmøde om Det Nye AGF, men hvorfor var det blot et informationsmøde, og ikke et dialogmøde? Hvorfor spørger man ikke os tilhængere, hvad vi synes om fx den Hvide Tråd i talentarbejdet, om hvordan man får flere tilskuere på stadion osv.? Det er vigtigt, at huske på inddragelsen af klubbens vigtigste interessenter. Det budskab tager vi med til generalforsamlingen i dag, tilføjer Mathias Rønn Waack-Möller.